Mijn onderzoek gaat over het bijzondere gegeven dat mensen zich tot hun eigen gedachten, gevoelens en gedrag verhouden. Mensen hebben een relatie met zichzelf. Wat voor relatie dat precies is en wat die relatie te betekenen heeft, probeer ik op allerlei manieren in artikelen en boeken te verkennen en overtuigend en samenhangend te conceptualiseren. Dat doe ik op drie terreinen.
De menselijke natuur. Wat voor wezens zijn wij? Dieren met taal, dieren die zichzelf en elkaar opvoeden, dieren die ideeën over zichzelf proberen waar te maken, dieren die misschien wel meer door hun geschiedenis dan door hun aard bepaald worden.
Gedragswetenschap. Moderne mensen hebben de wetenschap omarmd als dé manier om de relatie die zij met zichzelf hebben te begrijpen en te verbeteren. Dat heeft onze wijze van bestaan diepgaand veranderd. Ik doe filosofie van de gedragswetenschap alsof het een vorm van wijsgerige antropologie is.
Philosophy of mind and action. In het Nederlands zou je misschien wijsgerige antropologie zeggen. Ik schrijf over een heleboel typisch filosofische thema’s waarin het in feite steeds om die bijzondere relatie met onszelf gaat. Denk aan vraagstukken als persoonlijke identiteit, autonomie, authenticiteit, vrije wil, bewustzijn, praktische rede, morele emoties.
Books in English
- Bransen, J. (2021) Homo Educandus. Why Our School System Is Broken and What We Can Do About It. Nijmegen: Radboud University Press.
- Bransen, J. (2017) Don’t be fooled. A philosophy of common sense. London/New York: Routledge.
- Bransen, J. (1991). The Antinomy of Thought. Maimonian Skepticism and the Relation between Thoughts and Objects. Nijhoff International Philosophy Series 43. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Edited books:
- Bransen, J., Cuypers, S.E. (eds.)(1998). Human Action, Deliberation and Causation. Philosophical Studies Series 77. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
- Bransen, J., & Slors, M. (eds.) (1996). The Problematic Reality of Values. Assen: Van Gorcum
Articles in English:
- Bransen, J. (2023) It takes a Village, not a School. In Christian Fischer, Christiane Fischer-Ontrup, Friedhelm Käpnick, Nils Neuber, Christian Reintjes (Hrsg.) Potenziale erkennen – Talente entwickeln – Bildung nachhaltig gestalten. Beiträge aus der Begabungsforschung. Münster: Waxmann 2023
- Bransen, J. & Oude Maatman, F. (2023) Studying Brains. What could neurometaphysics be to NeurotechEU? Frontiers in Neuroscience, Vol. 17:1155547. doi: 10.3389/fnins.2023.1155547
- Bransen, J. (2021) I can’t do it on my own. In Zwaneveld, B. &Sengers, E. (eds.) Ability to Act. Ode to the seekers. Enschede: Boekengilde, 144-162.
- Bransen, J. (2021), Could Trump Be His Own Valentine? In Claude-Helene Mayer & Elisabeth Vanderheiden (eds.) International Handbook of Love. Transcultural and Transdisciplinary Perspectives. Heidelberg: Springer-Verlag, 1087-1102.
- Bransen, J. & Glas, G. (2020), Self-Management as Socially Embedded Endeavor, Philosophy, Psychiatry, & Psychology, Vol. 27(4), 425-430.
- Bransen, J. (2017), Where? Me? Indeterminacy and Ambiguity in Human Motivation. In Katharina Bauer, Somogy Varga & Corinna Mieth (eds.), Dimensions of Practical Necessity. “Here I stand. I Can Do No Other.” London: Palgrave MacMillan, 177-194.
- Bransen, J. (2016), Learning to Act, Symposion. Theoretical and applied inquiries in philosophy and social sciences, Vol. 3(1), 11-35.
- Bransen, J. (2015), Self-Knowledge and Self-Love, Ethical Theory and Moral Practice, Vol. 18(2), 309-321.
- Bransen, J. (2014), Loving a Stranger. In Christian Maurer, Tony Milligan & Kamila Pacovska (eds.), Love and Its Objects: What Can We Care For?, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014, 143-159.
- Bransen, J. (2012), Becoming Oneself through Failure and Resolution. In Käthe Schneider (ed.), Becoming Oneself: Dimensions of “Bildung” and the facilitation of personality development, Heidelberg/Wiesbaden: Springer VS-‐Verlag, 2012, 5-28.
- Bransen J. (2008), Educatability: Dissolving the problem of man’s uniqueness. Journal of Anthropological Psychology, Vol. 20, pp. 2-9. (target article)
- Bransen J. (2008), An invitation to share evaluations. Author’s response. Journal of Anthropological Psychology, Vol. 20, pp.23-27.
- Bransen, J. (2008) Personal Identity Management. In: C. Mackenzie & K. Atkins (Eds.), (2008) Practical Identity and Narrative Agency, pp 101-120. New York: Routledge.
- Bransen, J. (2007) Proleptic Self-knowledge. In: Ján Ólafsson & Juha Räikkä, (2007) Rationality in Global and Local Contexts, pp 5-28. Turku: University of Turku Press.
- Bransen, J. (2006). Education, history, and human nature. In E.Mulder & R. van Goor (Eds.),Grey wisdom? Philosophical reflections on conformity and opposition between generations (pp ). Amsterdam: Amsterdam University Press.
- Bransen, J (2006). Selfless Self-Love, Ethical Theory and Moral Practice, Vol. 9 (1), pp. 3-25.
- Bransen, J. (2005) Competences: An Introduction to Educational and Developmental Perspectives on Minded Agency, Philosophical Explorations, Vol 8 (3), pp. 209-215.
- Bransen, J. Anticipating reasons of one’s own. In: Sie, M., Slors, M., & Brink, B. van den (Eds.). (2004). Reasons of one’s own, pp.87-105. Hampshire: Ashgate Punblishing Limited.
- Bransen, J. (2004). From daily life to philosophy. Metaphilosophy, 35(4), pp. 517-535
- Bransen, J. Self-understanding and self-determination. An unfamiliar look at the philosophy of education. In: Smeyers, P., & Depaepe, M. (Eds). (2003). Beyond empiricism. On criteria for educational research, p.171-180. Leuven: Leuven University Press.
- Bransen, J. (2002). Making and Finding Oneself in: Haaften, W. van., Musschenga, A.W., Slors, M., & Spiecker, B. (eds.). Personal and Moral Identity, 77-96. Dordrecht: Kluwer.
- Bransen, J. (2002). Normativity as the key to objectivity: An exploration of Robert Brandom’s articulating reasons. Inquiry, 45(3), pp. 373-392.
- Bransen, J. (2002). On the Incompleteness of McDowell’s Moral Realism. Topoi, Vol 21(1), 187-198.
- Bransen, J., & Meijers, A. (2001). Explaining Beliefs: an Introduction. In: Baker, L.R., & Meijers, A. (ed.). Explaining Beliefs pp. 1-16. Stanford: CSLI Publications.
- Bransen, J. (2001). On Exploring Normative Constraints in New Situations. Inquiry, Vol 44(1), pp. 43-62.
- Bransen, J. (2001). Verstehen and erklären; the philosophy of. In: Smelser, N.J., & Baltes, P.B. (eds.) International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, 16165-16170. Oxford: Elsevier Science Ltd,
- Bransen, J., & Smets, J. (2000) Moral Competence in Action: an Introduction. Philosophical Explorations, Vol. 3(3) , 202-207.
- Bransen, J. (2000). Alternatives of Oneself. Recasting Some of Our Practical Problems. Philosophy and Phenomenological Research, Vol 60(2), pp.381-400.
- Bransen, J. (1998). True to Ourselves. International Journal of Philosophical Studies, Vol. 6(1), pp. 67-85.
- Bransen, J. (1998). Editorial. Philosophical Explorations. Vol. 1(1), 3.
- Bransen, J., & Cuypers, S. (1998). Introduction. Human Action, Deliberation and Causation, pp. 1-13.
- Bransen, J. (1998). Making X Happen. Prolepsis and the Problem of Mental Determination. Human Action, Deliberation and Causation, pp. 131-153.
- Bransen, J. (1996). Identification and the Idea of an Alternative of Oneself. European Journal of Philosophy, Vol. 4(1), pp.1-16.
- Bransen, J., & Slors, M. (1996). Introduction. The Problematic Reality of Values, pp. 1-12
- Bransen, J. (1996). Values and the Reality of Problems. The Problematic Reality of Values, pp. 76-91.
- Bransen, J. (1996). The Good Life is Many Ways: Comments on Joel Anderson. The Problematic Reality of Values, pp. 116-120.
- Bransen, J. (1995). Contemporary Anthropocentrism, Salomon Maimon, and the Problem of Experience. In: Hoke Robinson (Ed.) (1995) Proceedings of the 8th International Kant Congress, vol. II. pp 145-154. Milwaukee: Marquette University Press.
- Bransen, J. (1994). Anthropocentrism in Favourable Circumstances, Inquiry, Vol. 37(3), pp. 339-347.
Nederlandstalige artikelen:
- Bransen, J. (2024) Als debutanten leren leven. Filosofie & Praktijk, Vol. 45(3), 303-315.
- Bransen, J. (2024) Commentaar op de reacties: Kunnen wij gastleven? Filosofie & Praktijk, Vol. 45(3), 333-339.
- Bransen, J. (2024) Zichzelf als moreel gastmens. Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte, Vol. 116(2), 175-179.
- Bransen, J. (2024) Yes, we care. Bij Nader Inzien – webzine, 20 april 2024.
- Bransen, J. (2024) Niet naïef denken als heersers, maar als debutanten. Sociale Vraagstukken, 8 april 2024.
- Bransen, J. (2023) Omwille van de educatieve ruimte. De Nieuwe Meso. Vakblad over Onderwijs en Leiderschap, Vol. 10(4), 81-85.
- Bransen, J. (2023) Adaptief omgaan met reflectie. Onderzoek van Onderwijs, Vol. 52(3), 38-39
- Bransen, J. (2023) Discipline-doorbrekend denken. Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte, Vol. 115(3), 281-285.
- Bransen, J. (2023) Samen anders doorgaan. Een antwoord op Martijn Meeter, Monique Marreveld en Wilfried Admiraal. De Nieuwe Meso Online, februari 2023
- Bransen, J. (2022) Vermijd bewijsmateriaal! Over onderwijs en evidence, De Nieuwe Meso Online, 31 oktober 2022.
- Bransen, J. (2022) Analogie. In Hoog spel. Filosoferen in de praktijk, Jos Kesseles, Jan Ewout Ruiter & Luuk Stegmann (red.), Leusden: ISVW Uitgevers, 208-210.
- Bransen, J. (2022) Ontvragen. In Hoog spel. Filosoferen in de praktijk, Jos Kesseles, Jan Ewout Ruiter & Luuk Stegmann (red.), Leusden: ISVW Uitgevers, 81-84.
- Bransen, J.(2022) Spreek elkaar aan! Medemenselijkheid als intelligente
praktijk. Bespreking van Philippe Meirieu’s Frankenstein. Pedagogiek 42(1), 112-124. - Bransen, J. (2022) Handelingsruimte of kennisindustrie? Boekbespreking van Gert Biesta’s Onderwijsonderzoek. Van Twaalf tot Achttien, 32(6), 48.
- Takes, F. & Bransen, J. (2022) Pluraliteit organiseren vraagt niet om inclusief universalisme. Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte, Vol. 114(1), 78-81.
- Bransen, J. (2021) Ik kan het niet alleen. Filosofie & Praktijk, Vol.42(4): 46-61.
- Bransen, J. (2021) Kunnen we elkaar leren liefhebben? In Een gezonde samenleving. Wetenschappelijke perspectieven in tijden van crisis. Amsterdam: Prometheus. 9-29.
- Bransen, J. (2021) Zijn vreemden onbetrouwbaar? Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte, Vol. 113(3), 399-406.
- Bransen, J. (2021) Er is geen vaccin tegen klimaatverandering. Filosofie & Praktijk, Vol. 42(1): 5-22.
- Bransen, J. (2020) Dialectiek. Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte, Vol. 112(4), 384-389.
- Bransen, J. (2020) Pas. In Empathie en passend onderwijs. Amsterdam: Onderwijs Consumenten Organisatie. 25-32. (ISBN: 9789090337425).
- Bransen, J. (2020) Gepersonaliseerd leren. Een filosofische verkenning.
- Wassink, H. & Bransen, J. (2020) De leraar als pedagoog. In J. Dengerink, J. van der Meij en J. Onstenk (red.) Leraar: een professie met perspectief 2. Verbreding en verdieping in het beroep. Meppel: Ten Brink Uitgevers. 54-62.
- Bransen, J. (2019) Over de waarheid leren spreken, De Nieuwe Meso. Vakblad over onderwijs en leiderschap, Vol. 6(4): 89-92.
- Bransen, J. (2019) Liefde in tijden van kennisoverschot, Tijdschrift Positieve Psychologie, Vol. 4(3): 10-15.
- Bransen, J. (2019) Het huidige onderwijssysteem is echt failliet. Een synopsis van Gevormd of vervormd?, inclusief commentaren van Hartger Wassink, Tina Rahimy, Guus Smeets & Rob Martens, en een afsluitende reactie van Jan Bransen, Filosofie & Praktijk, Vol. 40(3): 4-39.
- Bransen, J. (2018) Onderwijs om het onderwijs. De Nieuwe Meso. Vakblad over onderwijs en leiderschap, Vol. 5(1): 8-12
- Bransen, J. (2018) De dokter als anoniem personage. In B.G.M van Engelen, G.J. van der Wilt & M. Levi (red.) Wat is er met de dokter gebeurd?, Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
- Bransen, J. (2017) Waarom het goed is om van jezelf te houden. In Wim de Muijnck (red.) De liefdesparadox. Acht hedendaagse filosofen over de liefde. Amsterdam: AUP, 2017, p. 107-127.
- Bransen, J. (2017) ‘Zelluf doen’: Bildung zonder onderwijs. Van 12 tot 18, 2017: 26-28.
- Bransen, J. (2016) Pedagogisch gezag is geen epistemisch gezag. Een pleidooi tegen de verwetenschappelijking van de pedagogiek. Pedagogiek. Wetenschappelijk forum voor opvoeding, onderwijs en vorming, Vol. 16(2): 175-198.
- Bransen, J. (2016) Boomkens over de meaning of life. Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte, Vol. 108(4): 533-537.
- Bransen, J. (2016) De opvoeding van toekomstige politici. Vers Beton, 2 juni 2016. [Engelse vertaling: The upbringing of future politicians. Erasmus Magazine, June 15, 2016.]
- Bransen, J. (2015) De straat is van mij – natuurlijk!. Filosofie & Praktijk, Vol. 36(4), 19-32.
- Bransen, J. & Hutschemaekers, G. (2015) Wat maakt blind? Liefde? Of Wetenschap?. Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte, Vol. 107(1), 95-116.
- Bransen, J. (2014), Puzzelwoorden. In Luca Consoli & Ron Welters (red.), De goede wetenschapper, Nijmegen: Valkhof Pers, 2014, 57-74.
- Bransen, J. (2014), Authenticiteit, Integriteit en identiteit. In Martin van Hees, Thomas Nys & Ingrid Robeyns, Basisboek Ethiek, Amsterdam: Boom, 2014, 46-60.
- Bransen, J. (2012), Doceerbaarheid. In Wouter Sanderse & Evert van der Zweerde (red.),Denkruimte. Reflecties op universitaire idealen en praktijken, Nijmegen: Valkhof Pers, 2012, pp. 108-124.
- Bransen, J. (2011). We zeggen maar wat! Frankfurt, filosofie en gelul. In: Katrien Schaubroeck en Thomas Nys, Vrijheid, noodzaak en liefde. Een kritische inleiding tot de filosofie van Harry Frankfurt. Kapellen/Zoetermeer: Pelckmans/Klement, 2011. pp. 183-203.
- Bransen, J. (2011). Nou zeg, waar bemoei je je mee. Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte, Vol. 103(1), pp 4-20.
- Bransen, J. (2011). Ik wil wel mezelf kunnen zijn! Zelfcontrole in de gedragswetenschappen, in: Maureen Sie (red.)Hoezo vrije wil? Perspectieven op een heikele kwestie, Rotterdam: Lemniscaat, pp. 171-189.
- Bransen, J. (2010). Het roer moet om. Naar een sentimentalistisch humanisme. Streven, April 2010, 310-321.
- Bransen, J. (2010). Wat doen ze me nou? Filosofie & Praktijk, 31(1).
- Bransen, J (2009). Beschaving zonder fatsoen.Filosofie & Praktijk, 30(5), 34-46.
- Bransen, J. (2009). I will survive.Wijsgerig Perspectief, 49(3), 22-29.
- Bransen, J. (2005). Zoek niet naar een publieke moraal! Filosofie & Praktijk, Vol. 26(2), pp. 38-50.
- Bransen, J.(2003). De opvoedbare mens. In: Hees, M. van., Jonge, E. de., & Nauta, L. (eds). Kernthema’s van de filosofie. Amsterdam: Boom. 89-109.
- Bransen, J. (2002). Het humanistisch denken. In Brugmans E. (red.), Cultuurfilosofie. Katholieke, reformatorische, humanistische, islamitische en Joodse reflecties over onze cultuur. Budel: Damon. 261-292.
- Bransen, J. (2001). Menselijkheid. Humanisme als filosofisch probleem. Tijdschrift voor Humanistiek, nr. 7, 16-26.
- Bransen, J. (2000) Eerst denken, dan denken, dan (…) doen. Filosofie in Bedrijf, Vol 38-39, pp. 62-76.
- Bransen, J. (2000) Een alternatieve kijk op toekomstscenario’s. Filosofie in Bedrijf, Vol. 36, pp. 5-19.
- Bransen, J. (2000) Normatief relevante zelf-kennis. Filosofie & Praktijk, Vol. 23(1), pp. 33-47.
- Bransen, J. (1997) Zoeken naar de Juiste Woorden. Taylor over Filosofie. In: S.E. Cuypers & W. Lemmens (red.), Charles Taylor. Een mozaiek van zijn denken. Kapellen/Kampen: Uitgeverij Peckmans/Kok Agora, pp. 175-191.
- Bransen, J. (1997) ‘Van mij’. In E. Heijerman & P. Wouters, Praktische filosofie. Utrecht: TELEAC/NOT, pp. 117-119.
- Bransen, J. (1995) Een kwestie van mentaliteitsverandering.Wijsgerig Perspectief,35 (6), pp. 185-189.
Nederlandstalige boeken:
- Jan Bransen, En nu? De mens als bedreigde diersoort. Leusden: ISVW Uitgevers, 2024.
- Jan Bransen, Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs. Leusden: ISVW Uitgevers, 2019.
- Jan Bransen, Waar filosofen van houden. Leusden: ISVW Uitgevers, 2016.
- Jan Bransen, Wie ben ik dan? Een filosofisch draaiboek voor je toekomst. Leusden: ISVW Uitgevers, 2015.
- Jan Bransen, Je brein of je leven. Leusden: ISVW Uitgevers, 2014.
- Jan Bransen, Laat je niets wijsmaken: over de macht van experts en de kracht van gezond verstand. Zoetermeer: Klement, 2013.
- Jan Bransen, Word zelf filosoof. Diemen: Veen Magazines, 2010. [4e druk, heruitgave bij ISVW Uitgevers, maart 2014] Lees hier online
- Jan Bransen, Drie modellen van het menselijk handelen. Reeks Tertium Datur 2. Leuven: Peeters Publishers, 1999. Lees hier online
- Jan Bransen, Filosofie en ironie. Fantastische opmerkingen over de toekomst van een traditie. Nieuwveen: Uitgeverij Philosophicon, 2012.
[Heruitgave. Oorspronkelijk uitgegeven bij Kok Agora, Zwolle in 1992.]
Korte geschriften:
- Bransen, J. (2010). Ongedisciplineerd streven naar begrip. Buytendijklezing, Radboud Universiteit Nijmegen, 2010, 32 pp.
- Bransen, J. (2004). Jezelf blijven. Oratie Nijmegen, 2004, 24 pp.
- Bransen, J. (2001).Dat kunnen we zelf wel! Over humanisme en het vermogen onszelf te corrigeren. Oratie Leiden, 2001, 24 pp.