Shad Raouf studeerde filosofie en bouwt momenteel als een culturele en sociale ondernemer aan een ander Nijmegen. Ik heb geen idee waar dat allemaal toe zal leiden, maar ben blij dat hij de tijd nam om ruim twee uur met mij te praten over de ideeën die ik in mijn boek Gevormd of vervormd? heb proberen te ontwikkelen. Van dat gesprek is een podcast gemaakt die je hier kunt zien (of hier kunt beluisteren).
6 Reacties
Reacties zijn gesloten.
“we negeren de wil van kinderen”…. Dit is voor mij , als directeur in het voortgezet speciaal onderwijs , een harde levensles waar ik toch steeds weer bij mijn leerlingen mee geconfronteerd word. Hoe komt het dat we niet aan leerlingen vragen wat ze willen leren en samen met hen op zoek gaan naar de lol en de zin van leren ?
Mooi interview samen!
Dag Ton,
Dezelfde vraag stelde ik mezelf toen ik op een jenaplanschool werkte als stamgroepleider. Nu 17 jaar verder heb ik velen schoolteams mogen begeleiden en ondersteunen op het gebied van gedragsverandering. Als onderwijspionier ontwikkelde ik, samen met leerlingen en collega’s, een thematische aanpak voor onderzoekend, ontwerpend en ondernemend leren. Met wereldoriëntatie en taal als speelveld doorlopen leerlingen een levensecht traject waarin het draait om welbevinden, motivatie, samenwerken, (onderzoeks)vragen van kinderen en de natuurlijke drive om betekenisvol bij te dragen aan leren, maken en presenteren. Als je leerlingen verleidt tot het stellen van vragen, hoef je nooit meer op zoek naar motivatie en differentiatie. Ik nodig je van harte uit om een kijkje te nemen op één van onze scholen.
Groet, Astrid Timmermans info@leskracht.nl
Beste Astrid,
Dank je wel voor je reactie. Ik ben weliswaar nog een half jaar verwijderd van de eindstreep die ‘pensioen’ heet maar ik maak graag een keer gebruik van je aanbod omdat ik uit je betoog opmaak dat je leerlingen in een actieve positie brengt waarna leren (bijna) vanzelf wel op gang komt. En zeker met de juiste vragen. Dat spreekt me enorm aan. Succes
Mooi dat deze ruimte om te reageren leidt tot het maken van afspraken. 🙂
Dag Jan, Hetgeen je in de podcast uitlegt (Agora) wakker ik aan in onderwijs po. Aanwakkeren is bescheiden uitgedrukt: er zijn inmiddels meer 150 basisscholen die in de middagen werken met “Challenges”. Bij ons heet het “Leskracht” en kinderen werken in coöperatieve groepjes samen aan een onderzoek naar een presentatie. Vanuit die werkzaamheden hebben wij ( inmiddels is ik geworden tot een club) een veelomvattend hybride portfoliosysteem ontwikkeld waarin de Challenge van een kind/groep gekoppeld wordt aan leerlijnen en aan een online veelzijdige bibliotheek, die gefilterd wordt op basis van de inhoud van de Challenge. Je kunt een en ander bekijken op http://www.leskracht.nl. Het portfoliosysteem heet Meloo. Graag zou ik met jou in contact komen met als doel om de overeenkomstige onderwijsvisie kracht bij te zetten binnen “willen, weten, kunnen en doen”.
Groet, Astrid Timmermans
Mooi. Zwaan-kleef-aan.
Laten we inderdaad de krachten bundelen!