De VO-raad nodigde mij uit om de keynote te verzorgen op hun Schoolleidersconferentie. Die conferentie ging over leiding geven aan leren. Vanwege de coronamaatregelen vond deze conferentie online plaats. Wel in ’t Spant te Bussum, maar voor een camera in een lege zaal. Het voordeel daarvan is dat de hele keynote opgenomen is en nu achteraf dus nog rustig te bekijken is. Wel zo prettig, want nu hoef ik mijn verhaal niet op te schrijven om het toch verder te verspreiden dan alleen maar die ene keer in die ene zaal.
Mijn keynote bestaat uit drie stukken. Ik bespreek het begrip “leiding” (waarbij ik het heb over het verschil tussen het berijden van een olifant, het besturen van een cabriolet, het hoeden van een schaapskudde en het samen oplopen met collega’s), het begrip “geven” (waarbij ik het heb over het verschil tussen het geven van een hand, een cadeau, een lezing en een mogelijkheid) en het begrip “leren” (waarbij ik het heb over het verschil tussen onthouden, voorbereiden, ontwikkelen en leven). Na die drie filosofische verkenningen kom ik tot de conclusie dat leiding geven aan leren vooral een kwestie is van het inrichten van een ‘educatief landschap’ waarin iedereen voldoende ademruimte heeft om al lerend te leven.