Al sinds half maart ligt mijn agenda van voordrachten in duigen. Corona heeft op dat vlak drastisch huisgehouden. Voordrachten worden veelal afgezegd, omgezet naar online bijeenkomsten, uitgesteld met hoop op betere tijden en soms vervangen door een min of meer live gebeuren in een – soms provisorische – studio. Dat was ook het geval met het rondetafelgesprek dat zou plaatsvinden tijdens het Nationaal Onderwijs Congres 2020 over vernieuwing in het onderwijs.
Deze talkshow is uitstekend georganiseerd door de Rolf Groep, bij hun op kantoor in Deventer, voor de gelegenheid verbouwd tot een behoorlijk professionele studio. Auke Roks presenteerde dit gesprek over de vraag of onderwijsvernieuwing nodig is om goed onderwijs te (blijven) geven, en wat er dan van belang is wanneer een onderwijsvernieuwing wordt doorgevoerd?
Aan het gesprek namen Jan Tishauser, Tijl Rood en ik deel. Jan Tishauser is programmadirecteur van de Nederlandse ResearchED-conferenties en van onderwijsadviesdienst B&T. Tijl Rood is directeur van Basisschool de Verwondering in Monnickendam en ervaren in het flexibiliseren en personaliseren van het onderwijsproces. En ik deed mee als hoogleraar filosofie, academisch leider van het Radboud Teaching and Learning Centre en auteur van de blog pleidooivooranderonderwijs.nl.
Klik hier voor beeld en geluid: https://vimeo.com/user96658004/review/463806665/18580334c9