Optimus is een stichting voor primair onderwijs in Noord-Brabant. Zij organiseren een studie-tweedaagse voor hun directeuren en zij hebben mij gevraagd of ik een inleiding wil verzorgen om een gesprek op gang te brengen over de storende dichtomisering – zoals de bestuurder van Optimus het noemt – die het gesprek over onderwijs vaak domineert. Ja, evidence informed is belangrijk, maar praktische wijsheid ook. Ja, cognitieve ontwikkeling doet er toe, maar de ontwikkeling van de wil ook. En het zou mooi zijn als ik iets zou kunnen vertellen over de rol van vertrouwen in het organiseren van onderwijs.
Ik ga hier graag op in, want als ik me ergens aan stoor dan is het wel aan de nare polarisatie die de onderwijswereld teistert. Geregeld word ik in het kamp geplaatst van de onwetenschappelijke fantasten omdat ik meen dat het huidige onderwijsbestel failliet is en we dringend behoefte hebben aan een radicale onderwijsvernieuwing. En ja, dit klopt, ik ben radicaal. Maar ook genuanceerd.