Het jenaplanonderwijs bestaat 100 jaar en dat wordt gevierd tijdens een tweedaagse parade op een geweldige locatie midden in de natuur. Er valt van alles te beleven in een boordevol programma met heel veel inspiratie, ont- en inspanning en plezier.
Op de tweede dag staat er twee keer een lezing van mij geprogrammeerd over een vijftal belangrijke onderscheidingen die we in het onderwijs geregeld over het hoofd zien of verkeerd begrijpen. Dat begint al met de vervorming van het oud-Griekse ‘σχόλη’ (‘school’) dat ‘vrije tijd’ betekent, dat wil zeggen de tijd die mensen krijgen om te oefenen met iets dat ze nog niet kunnen zonder dat ze op hun prestaties afgerekend worden. Helaas is de prestatiecultuur niet alleen dominant geworden in de hele samenleving, maar met name ook in het onderwijs. Dat spoort volstrekt niet met wat het wezen van de educatieve ruimte is waarin de ontwikkeling van jonge (en oude) mensen tot bloei kan komen. Ook voor het Jenaplan-onderwijs zal het terugdringen van de prestatiegerichtheid een fikse uitdaging zijn. Maar het is te doen, want er is geen enkele reden om te denken dat onderwijs er als een competitie uit zou hoeven zien.