De Spaarnesant Academie organiseert jaarlijks het Spaarnesant Festival voor alle medewerkers van de scholen die bij de Stichting Spaarnesant (Openbaar Onderwijs Haarlem) zijn aangesloten.
Ik hoop op heerlijk festivalweer en een sfeertje dat past bij een dag die goed is voor ieders zelfvertrouwen. Want daarover ga ik twee keer een voordracht verzorgen onder de windrichting “lef”.
Wat nu als het in het basisonderwijs echt zou gaan om het automatiseren van zelfvertrouwen? Kijk eens naar dit woord: vaut. Als je hebt leren lezen, zie je ongetwijfeld onmiddellijk dat hier ‘fout’ had moeten staan en dat het woord dus verkeerd is gespeld. Heel mooi dat dat automatisch gaat.
Maar heb je ook het automatisme ontwikkeld om te zeggen dat er twee spelfouten in dat woordje staan? Heb je het automatisme ontwikkeld om je mond open te doen als dat belangrijk is? Heb je het automatisme ontwikkeld om door te vragen als je iets niet snapt? Over die automatismen gaat het in het basisonderwijs ook. Hoe oefen je dat in de klas met elkaar? Hoe zien lessen er uit die over zelfvertrouwen gaan?