11 februari 2025: Is Science Open to Everyone?

Radboud Reflects organiseert lezingen, debatten, gesprekken, enzovoort om een brug te creƫren tussen wetenschap en samenleving. Ze hebben mij en Lotte Krabbenborg uitgenodigd voor een gesprek onder leiding van Cees Leijenhorst over Open Science en Open Education.

Wat is de verhouding tussen wetenschap en samenleving? Hoe open moet wetenschap zijn? Dat gaat over veel meer dan over het toegankelijk maken van wetenschappelijke bevindingen en wetenschappelijk studiemateriaal. Het gaat over de vraag hoe burgers en studenten kunnen bijdragen aan ons gezamenlijke weten en ons gezamenlijke begrip. Ik zal de nadruk willen leggen op een rol voor burgers en studenten in alle vier de wetenschappelijke contexten die Philip Kitcher onderscheidt:

  • Context of anticipation: Welke (maatschappelijke) kwesties verdienen wetenschappelijke aandacht?
  • Context of pursuit: Hoe gaan we die kwesties onderzoeken?
  • Context of resolution: Welke bevindingen kunnen we doen?
  • Context of application: Wat gaan we met die bevindingen doen?