Aan de vooravond van ResearchED Nederland 2020 wordt een paneldiscussie georganiseerd over de rol van ‘bewijs’ in het onderwijs en in de klas. Jan Tishauser heeft gevraagd of ik in dat panel wil zitten samen met Debbie Dussel, Steven Raaijmakers en Daniël Muijs.
Ik kijk naar die discussie uit. Ik denk dat er in het onderwijs geen sprake is van ‘bewijs’ en dat er geen plaats is voor bewijzen. Er is ongetwijfeld heel wat bewijsmateriaal, maar dat is altijd onderbepaald. Dat moet geïnterpreteerd worden en dat kan betwist worden. Daarover kunnen goede gesprekken gevoerd worden, maar als iemand zo’n gesprek ingaat omdat z/hij iets wil bewijzen dan impliceert dat altijd dat z/hij anderen de mond wil snoeren en het laatste woord wil hebben. Want dat is wat je met bewijzen doet. Ik wil natuurlijk best graag gelijk krijgen in die paneldiscussie. Maar ik wil niet het laatste woord hebben. Dat kan ook niet. Want ieder laatste woord is altijd weer het eerste woord voor de volgende die zijn of haar mond weer open doet.